Neste Rally Finland on kilpailu Suomen lumisten metsien ja lumisten vuorten läpi. Rallin on tiedetty testaavan sekä kuljettajan että auton kestävyyttä rajojen yli, lämpötilojen pudotessa -30 celsiusasteeseen ja lumen syvyyden ollessa huikeat joskus 30 senttimetriä. Jyväskylä ralli on pudottanut monet kilpailijat kesken kaiken pois radalta. Suomalaiset kuskit ovat kuitenkin pärjänneet kotimaisemissa hyvin, ja sen voi odottaa pysyvän niin jatkossakin. Suomalaiset ovat tunnettuja sorateiden mestareita.

Jyväskylä ralli vie miestä

Kuskin on oltava valmis kaikkeen, mitä Neste Rally Finland voi heittää eteen. Tässä on kolme tärkeintä asiaa, jotka jokaisen menestyvän kuskin on tiedettävä Neste Rally Finlandista ja sen liukkaista mutkista ja vaativista kurveista:

Menestyksessä ei ole kyse vain kuljettajasta

Neste Rally Finland on tapahtuma, joka testaa auton rajat ja kuskin maastotuntemuksen. Koko autokunnan on tiedettävä, kuinka käsitellä kylmää ja lunta, ja kuinka pitää auto parhaassa kunnossa. Lisäksi on myös osattava ajaa autoa hyvin varmistaakseen, ettei päädy jumiin ojaan. Se onkin helpommin sanottu kuin tehty, sillä ralli on tunnettu vaativista kurveistaan. Vain parhaat kuskit selättävät vaativat käännökset.

Joka vuosi rallin keskeyttää ainakin muutama kuljettaja – yleensä useampi. Jäiset soratiet eivät yksinkertaisesti sovi kaikille. Suomalaiset ovat etulyöntiasemassa muihin kuskeihin nähden vuodesta ja kisasta toiseen. Se johtaa juurensa lukuisiin harjoitustunteihin vastaavissa olosuhteissa. Toisaalta suomalaisuus ei ole aina takuu voitosta, vaan myös aika ajoin joku muunmaalainen pääsee yllättämään. Rallilla on kymmeniä eri voittajia eri maista. Asfalttien erikoismiehet kuitenkaan harvoin voittavat Jyväskylässä. Voittajat löytyvät yleensä aina sorateiden spesialisteista.

Jyväskylä ralli ei tunne armoa

Neste Rally Finland on tunnetusti vaikea tapahtuma, eikä järjestäjillä ole armoa jaettavaksi. Jos ajat ulos tai jopa kaadut autolla, joudut mitä todennäköisimmin vetäytymään kilpailusta. Neste Rally Finlandiin valmistautuvan kannattaa varmistaa muutama seikka ennen lähtöä: varmista autosi olevan priimakunnossa. Varmista, että renkaat ovat parhaassa kunnossa, sillä lumi ja kylmä vievät veronsa renkaistasi. Aja kovaa mutta turvallisesti. Nuotitus on syytä tarkistaa moneen kertaan ja kisatilanteessa todella noudattaa nuotteja. Historia tuntee monia ulosajoja huonojen nuottien takia. Ulosajo voi olla pahimmillaan kohtalokasta.

Ralli koettelee miestä ja autoa mutta se on mahdollista voittaa oikealla taktiikalla. Yleensä ensimmäisenä päivänä ei ajeta nasta laudassa. Tilannetta tarkkaillaan puolin ja toisin ja reagoidaan muiden vauhtiin. Kuskin kannattaa muistaa muutama seikka: valmista autosi kylmää vastaan! Jäätä alkaa muodostua tiellä alle -0 celsiusasteessa, joten varmista, että autosi on täysin valmis kylmään kyytiin. Ennen kisan aloittamista auton sisälämpötila on myös syytä lämmittää, sillä meno voi olla hyytävää myös kuskin paikalla!