Suomessa on useita vanhojen amerikkalaisten autojen ympärille perustettuja yhdistyksiä. Vanhat jenkkiautot kiinnostavat harrastajia siinä määrin, että harrastusyhdistyksiä on kymmeniä ympäri Suomessa. Harrastus keskittyy kesäaikaan, jolloin jenkkiautoharrastajat kokoontuvat suuriin cruisingeihin ja muihin kokoontumisiin. Vanhan jenkkiauton hankinta on tehty entistä houkuttelevammaksi vuoden 2017 liikennevakuutusuudistuksen myötä. Sen ansiosta harrasteautoon saa nykyään samat bonukset, kuin pääkäytössä olevalle arkiautollekin. Tämä on lisännyt harrasteautojen hankintaa.

Kiinnostavatko vanhat jenkkiautot? Tässä muutama ostovinkki!

Tärkeintä ja haastavinta vanhan auton ostamisessa on sen kunnon arviointi. Mikäli vanhat jenkkiautot ja niiden tekniikka ei ole sinulle läpikotaisin tuttua, niin kannattaa maksaa puolueettomista asiantuntija-arvioista. Auton korin kunnostaminen on kaikista kalleinta. Rungon ruostekorjaukset voivat tulla kalliiksi. Toinen puoli asiassa on se, että jos osaat kunnostaa autoja tai olet valmis opettelemaan, voit ostaa edullisesti korjauskunnossa olevan auton. Autojen korjaaminen ja viimeistely onkin osa harrastusta.

Harrasteajoneuvot ovat loputon maailma. Vanhojen jenkkiautojen lisäksi vaihtoehtoja on loputtomiin aina italialaisista autoista vanhoihin neuvostoautoihin, ja kaikkeen siltä väliltä. Rahaa saat myös palamaan harrastukseen niin paljon kun haluat laittaa. Toisaalta alkuun pääset muutamalla tuhannella. Hintaa kuitenkin autoille tulee ja siksi kannattaa hankkia kunnolliset vakuutukset myös harrasteautoon.

Harrasteautoilijat ja verotus

Suomalaiset jenkkiautoharrastajat ovat kaivanneet omaa harrasteautoluokkaa museoautojen rinnalle. Ruotsissa tällainen harrasteautoluokka on jo käytössä. Museoautot Suomessa ovat vapautettu ajoneuvoverosta. Kuitenkaan kaikkia jenkkiautoja ei hyväksytä museoautorekisteriin. Esimerkiksi, jos autoa on muokattu, viritetty tai jollain lailla muutettu alkuperäisestä mallistaan. Jenkkiautoharrastajat toivoisivat verovapaata harrasteautorekisteriä juuri sen takia, koska niillä ajatetaan hyvin vähän kuten museoautoillakin.